Opakowanie pełni wiele ważnych funkcji. Jego rolą jest m.in. zabezpieczenie towaru przed zniszczeniem w czasie przechowywania i transportu, ale także stworzenie elementu, który będzie częścią starannie przemyślanej identyfikacji wizualnej oraz stanie się reklamą samą w sobie.
Materiałem wykorzystywanym szczególnie często w czasie tworzenia opakowań jest karton. W jaki sposób na jego powierzchni powstają nadruki? I jaka powinna być treść takiego przekazu? Na te i inne pytania odpowiadamy w naszym artykule.
W jaki sposób tworzone są nadruki na kartonie?
Nadruki na opakowaniach kartonowych mogą być wykonywane przy pomocy różnych metod. Jedną z nich jest druk fleksograficzny, który pozwala na tworzenie trwałych nadruków, odpornych na działanie szkodliwych czynników. Technika ta sprawdza się szczególnie dobrze w przypadku powierzchni, które nie są idealnie równe.
Innym rozwiązaniem jest druk atramentowy, który można zastosować zarówno w przypadku napisów, jak i bardziej zaawansowanych grafik. Co ważne, technika ta powinna zostać wykorzystana jedynie w przypadku kartonów wysokiej jakości, których powierzchnia przyczynia się do dobrego efektu wizualnego.
Często wykorzystywana jest także technologia offsetowa, która wyróżnia się dużą efektywnością i jest szczególnie opłacalna przy większych nakładach. Do jej zalet należy tworzenie wyraźnych, doskonale odwzorowanych konturów.
Jaki nadruk warto wykorzystać na opakowaniu kartonowym?
Powstaje jednak pytanie: jaki komunikat warto nanieść na powierzchnię opakowania kartonowego, tak by spełniało ono wszystkie swoje funkcje? Oczywiście wszystko zależy od rodzaju produktu, a także od branży, w której działamy. Istnieje jednak kilka podstawowych zasad, o których warto pamiętać.
Pierwsza z nich mówi o tym, że kluczem do sukcesu jest umiar, a wręcz minimalizm. Dzięki zastosowaniu mniejszej ilości elementów, które są jednak starannie zaplanowane, nasz projekt nabiera lekkości i staje się przejrzysty. Proste, zrozumiałe dla klienta komunikaty zdziałają więcej, niż wykorzystanie skomplikowanych, trudnych do zrozumienia elementów.
Świetnym pomysłem jest także wykorzystanie logo firmy – stanowi ono przecież wizytówkę samą w sobie. Niezwykle ważne jest jednak to, żeby ten wyróżniający nasz zespół znak został umieszczony w odpowiednim miejscu, zgodnie ze sztuką projektowania.
Trzecia zasada mówi o tym, jak duże znaczenie ma dbałość o detale. To właśnie szczegóły, często niewidoczne na pierwszy rzut oka, sprawiają, że końcowy efekt zaskakuje i "cieszy oko" klienta. Starannie przemyślany projekt sprawia, że nawet najprostsze opakowanie kartonowe może stać się małym dziełem sztuki.